w, tags: iphone och - images.unsplash.com

Överleva nödsituationer med iPhone 14 och 15:s SOS-nödfunktion

januari 6, 2024 av David

Att gå vilse på en främmande plats är en skrämmande upplevelse. Lyckligtvis kan iPhone 14- och 15-användare använda SOS i nödsituationer via satellitnätverk för att kontakta räddningstjänster, hitta vägassistans och dela sin nuvarande plats utan mobil- eller Wi-Fi-nätverk.

Tillägget av nöd-SOS är en välsignelse för iPhone-användare som vill ha mer uppdateringar av livskvalitet (QoL) till sina enheter. Men iPhone 14- och 15-användare måste veta en sak innan de använder nöd-SOS-funktionen.

Trots dess möjligheter är SOS-nödfunktionen inte en ersättning för vanliga mobil- eller Wi-Fi-samtal. Nödfunktionen SOS är endast ett nödbackupalternativ för iPhone-användare om de inte har något annat alternativ att ringa någon i nödsituationer. Dessutom, även om funktionen förbinder iPhone-användare med satellitnätverk, ändrar den inte på något sätt iPhone till satellittelefoner.

Sedan funktionen lanserades har nöd-SOS fått positiva svar från många iPhone-användare. Dessa användare hyllade funktionen som livräddande under nödsituationer, till exempel under en dödlig bilolycka i Kalifornien eller en bergsklättringsolycka i Italiens Apenninerna.

Ansluter till lokala räddningstjänster

Låt oss se hur nöd-SOS-funktionen fungerar i iPhone 14 och 15. Enligt Apples supportwebbplats kopplar funktionen automatiskt ihop iPhonen med ett lokalt nödnummer om användaren ringer ett samtal med SOS. Efter att ha upprättat en anslutning kan användare dela sin plats med räddningstjänsten.

Telefonen kan bara ringa nödsamtal om ett mobilnät är tillgängligt efter att SOS-tecknet visas på iPhone. Funktionen tillåter också iPhone-användare att kontakta olika räddningstjänster om de är tillgängliga. Till exempel kan iPhone-användare i nödsituationer på det kinesiska fastlandet kontakta lokal polis, ambulans eller brandkår.

Denna funktion tillåter också användare att lägga till nödkontakter. Men iPhone 15-användare kan bara lägga till nödkontakter efter att ha avslutat ett nödsamtal. iPhonen kommer att skicka användarnas aktuella plats till nödkontakter i SOS-läget efter en tid.

Hur man använder nöd-SOS

När användare förlorar Wi-Fi- eller mobilnätverksanslutningen under en tid, kommer nöd-SOS-funktionen att aktiveras automatiskt. Det kommer att tillhandahållas användningsinformation till användare via telefonens gränssnitt. På grund av det behöver användare inte manuellt söka efter SOS-funktionen.

Användare kan börja använda SOS-nödfunktionen genom att trycka på nödtexten via satellitknappen eller skicka ett sms:a 911 eller SOS i meddelanden innan de trycker på Nödtjänster. Därefter måste användare trycka på Rapportera nödsituation för att informera nödsamtal så att de kan skicka ett formulär till användare för att fylla i detaljer om deras nödsituationer.

De tillgängliga nöduppgifterna i funktionen är Bil- eller fordonsproblem, Sjukdom eller skada, Brott, Lost or Trapped och Brand. Olika uppföljningsmeddelanden kan förekomma om användare väljer olika nöduppgifter, så nödsamtal kan vidta lämpliga åtgärder för användarnas situation.

Därefter kommer gränssnittet på skärmen att vägleda användare att hitta en satellitanslutning och hålla kontakten under en nödsituation. När de är anslutna kan användare föra textkonversationer med larmcentraler och dela sin situation, plats, kritisk information om situationen och kontaktinformation för nödsituationer.

Under nödsituationer måste användare vara uppmärksamma på toppen av sin iPhone-skärm för att se anslutningsstatusen till satelliten och deras status för nödmeddelanden. Detta är en viktig kunskap eftersom inte alla lokala larmcentraler stöder textmeddelanden. Användare kan behöva förlita sig på Apples reläcenter som mellanhänder för nödtjänster.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *