Byta abonnemang

Byta abonnemang

oktober 12, 2022 av David

Du kan behöva ändra ditt mobilabonnemang av olika skäl. Du kanske flyttar till en ny ort och behöver en annan typ av tjänst, eller så är du helt enkelt missnöjd med din nuvarande tjänst och vill prova något nytt. Oavsett vad anledningen är det är enkelt att ändra din prenumeration

För att ändra ditt abonnemang loggar du in på ditt konto på den mobiloperatör du har och går till sidan "Mitt konto". Där kan du se och hantera alla ditt abonnemang. Om du vill ändra ditt mobilabonnemang klickar du helt enkelt på knappen "Ändra" bredvid det abonnemang du vill ändra.

Hur du byter abonnemang

När du ska byta ett mobilabonnemang tecknar du ett nytt abonnemang hos den nya operatören som du har valt och beskriver att du vill flytta över ditt nummer. Den nya operatören ska då sköta uppsägningen av ditt gamla abonnemang. Vill du däremot byta abonnemang inom samma operatör som du redan använder så kan du ändra eller byta abonnemang genom att logga in på operatörens hemsida.

Läs mer: Byt till Tellus abonnemang

Steg för steg hur du byter mobilabonnemang

  1. Leta upp en ny operatör du vill byta ditt abonnemang till.
  2. Leta upp var du ska ansöka om mobilabonnemang hos den operatör du har valt.
  3. Fyll i dina personuppgifter och andra uppgifter som behövs.
  4. Välj om du vill få ett nytt nummer eller om du vill ha kvar ditt gamla.
  5. Genomför hela ansökan och skicka in den.
  6. Den nya operatören ska sköta kontakten med den gamla operatören.
  7. Ett nytt simkort skickas hem till dig tillsammans med en bekräftelse efter några arbetsdagar.
  8. Du kan nu börja använda ditt nya abonnemang.

Hur man byter abonnemang med bindningstid

Om du vill byta mobilabonnemang innan ditt tidsbegränsade avtal löper ut måste du betala en uppsägningsavgift till din nuvarande operatör. Avgiftens storlek beror på din operatör, men den motsvarar vanligtvis en eller två månaders abonnemangsavgifter.

Vanligtvis är det inte möjligt att byta abonnemang under bindningstiden. Det finns dock tillfällen då det kan vara möjligt att byta till en högre mängd surf hos den operatör du redan har även om bindningstiden inte har upphört. Du kan däremot inte byta till mindre mängd surf. Om du har en obetald faktura kan du inte byta abonnemang. Vilket betyder att du måste betala alla fakturor trots att bindningstiden inte har upphört.

Om du vill eller behöver byta abonnemang under bindningstiden kan du ta kontakt med din operatör och fråga om en slutfaktura för de månadsbetalningar som finns kvar inom bindningstiden. Efter att ha betalt slutfakturan kan du byta mellan olika abonnemang och operatörer utan begränsningar.

Byte av företagsabonnemang

Har du ett företagsabonnemang som du vill byta? Inga problem, det är nämligen lika enkelt att byta ett företagsabonnemang som att byta ett privat mobilabonnemang. Du går tillväga på samma sätt och går igenom samma process oavsett om det är ett privat-, eller företagsabonnemang.

Vi rekommenderar Tre som företagsabonnemang.

Du behöver alltså inte kontakta någon speciell avdelning eller liknande hos den operatör du har. Och eftersom du antagligen redan har angett ditt företag dit fakturan ska skickas så kommer resterande eller slutfakturan att skickas dit.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *