w 0, tags: utbetalningar iphone-användare som av - images.unsplash.com

Apple skickar ersättning till iPhone-användare som påverkas av batteriporten

januari 9, 2024 av David

iPhone-användare som drabbats av "batterygate"-kontroversen kan äntligen få utbetalningar från Apple. I mars 2020 gick Apple med på att betala 500 miljoner dollar för att lösa stämningsansökan mot dem. Av dessa 500 miljoner dollar tilldelas 310 miljoner dollar för iPhone-användare. Utbetalningen är $92,17 per anspråk. Personer som gör anspråk på flera enheter kan få utbetalningar på nästan 1 000 USD.

Michael Burkhardt, en av konsumenterna inblandade i rättegången, delade en skärmdump på sociala medier. Den visade de sex utbetalningarna han fick från Apple, som rapporterats av MacRumors. Utdelningen av utbetalningarna sker i tid, som utlovat.

Tyvärr kan konsumenter inte längre gå med i rättegången mot Apple. Deadline för rättegången var i oktober 2020. Då var berättigade deltagare ägare av iPhone 6, 6 Plus, 6s, 6s Plus, iPhone 7, 7 Plus och iPhone SE. En person kan lämna in anspråk för var och en av dessa enheter.

Effekten av batterygate är inte begränsad till USA. Apple ställdes även inför stämningar i andra länder, om än genom olika resolutioner. Till exempel i Frankrike och Italien behövde Apple inte göra upp med konsumenterna utan istället ådrog sig böter. År 2020 betalade Apple 25 miljoner euro i Frankrike och det var tvunget att betala ytterligare 60 miljoner euro i ersättning året därpå.

Batterygate förklarade

Under 2017 visade en utvecklare bevis på att Apple sänkte prestanda för äldre telefoner. Detta utlöste konsumenternas upprördhet, och därmed kontroversen. När Apple lanserade iOS 10.2.1-uppdateringen skapade det faktiskt också ett energihanteringssystem. Det förklarade dock inte hur det skulle påverka de äldre telefonerna. Som svar på konsumenternas protest bad Apple om ursäkt. Företaget gav också rabatt för batteribyte 2018.

Trots Apples ursäkt till sina konsumenter förnekade företaget alla anklagelser från konsumenter. Den hävdade att den inte hade begått några rättsliga fel. Apple uppgav att det enda skälet till att det betalade en förlikning till konsumenterna var för att undvika rättstvister.

Apples ursäkt avskräckte inte konsumenter från att lämna in stämningar. Batterygate-kontroversen resulterade i mer än en grupptalan mot Apple. Konsumenter lämnade in stämningar och hävdade att de kände sig lurade. De hävdade att strypningsproblemet fick dem att uppgradera sina telefoner. Hade de känt till alla fakta hade de kanske valt att byta ut de gamla batterierna i sina telefoner istället.

När kontroversen började förklarade Apple inte sitt resonemang bakom strypningen. Senare förklarade det att det begränsade prestanda hos äldre telefoner för att hindra dem från slumpmässiga avstängningar. Dessa avstängningar hände med iPhones vars batterier har försämrats bortom en viss punkt.

Inte långt efter batteriportkontroversen introducerade Apple en ny funktion som heter "Battery Health". Den här funktionen låter iPhone-användare förlänga telefonens batteritid genom att minska prestandan. Men om användare föredrar att behålla samma prestanda på bekostnad av batteritiden kan de också välja det alternativet. Med den här funktionen har användarna friheten att byta ut sina telefoners batterier när de inte längre håller så länge som förväntat.

Apple introducerade tre nya batteriinställningar i sin senaste modell, iPhone 15. Dessa inställningar är Optimerad batteriladdning, 80 Percent Limit och None. Det primära syftet med dessa inställningar är att förbättra livslängden på telefonernas batterier.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *