Från och med 1 augusti 2022 trädde nya regler i kraft i Sverige som påverkar användningen av kontantkort. Dessa regler kräver att alla kontantkort, köpta efter detta datum, måste registreras för att kunna användas. Detta gäller både för abonnemang och mobilt bredband. Det finns dock undantag för vissa typer av maskin till maskin-enheter, som larm och hushållsapparater, som inte behöver registreras.
Syftet med dessa regler är att underlätta för brottsbekämpande myndigheter att spåra kommunikation och försvåra för kriminella att använda kontantkort anonymt. Det finns även användarvänliga fördelar: registreringen möjliggör spärrning av kortet vid förlust eller stöld och säkerställer att du kan behålla ditt nummer och saldo.
För att registrera ditt kontantkort behöver du vanligtvis tillhandahålla personuppgifter som namn, postadress, personnummer (eller motsvarande identifikationsnummer) samt telefonnumret som är kopplat till tjänsten. Dessa uppgifter lagras sedan av din operatör.
För personer med skyddad identitet finns specifika riktlinjer. Dessa individer bör kontakta relevanta myndigheter eller organisationer för vägledning. Operatörerna är bundna av tystnadsplikt och ska skydda dina uppgifter.
De flesta operatörer tillhandahåller en online-tjänst för registrering via deras hemsida eller app. Detaljer för registrering kan variera mellan olika operatörer, men generellt krävs personnummer och mobilnummer, samt ibland simkortets serienummer.
För de som inte har tillgång till BankID, erbjuder många operatörer möjligheten att registrera kontantkortet i fysiska butiker, där en giltig id-handling kan användas.
Minderåriga kan ofta registrera sitt kontantkort, men reglerna varierar mellan operatörer. Vissa kräver att en målsman registrerar kortet för yngre barn, medan äldre tonåringar kan göra det själva med giltig legitimation.
Kontantkort köpta online är ofta redan registrerade vid köp, till skillnad från de som köps i fysiska butiker som matbutiker eller kiosker, där de vanligtvis är oregistrerade.
Att överlåta ett kontantkort till någon annan kräver en omregistreringsprocess. Operatörerna är skyldiga att avbryta tjänsten om de upptäcker att kortet används av någon annan än den registrerade användaren. För att omregistrera bör du kontakta operatörens kundtjänst för att få reda på hur du ska gå till väga.