Hur påverkas sömnen av mobilen?

Om du använder en mobiltelefon före du ska sova kan det påverka din förmåga att somna, sova vidare och vakna upp utvilad. Studier har visat att det blå ljuset från telefoner, surfplattor, bärbara datorer och andra skärmar fördröjer melatoninproduktionen i hjärnan, vilket påverkar sömncykeln. Mobiltelefoner producerar också elektromagnetiska fält (EMF) som kan störa kroppens naturliga rytmer.

Effekterna av dessa utsläpp på sömnen är mer uttalade för personer som använder sin enhet under längre perioder innan de går till sängs. Personer som tillbringar två eller fler timmar med sin enhet på natten tenderar att få svårare att somna, kortare sömncykler, mindre REM-sömn och tidig uppvaknande på grund av störningar i den cirkadiska rytmen. Dessutom har det visat sig att exponering för överdriven EMF-strålning orsakar huvudvärk, trötthet och irritabilitet.

För att minska mobiltelefonens inverkan på sömnen är det bäst att stänga av apparaterna minst en timme före sänggåendet. Detta hjälper dig att koppla bort arbetet och slappna av som förberedelse för en vilsam sömn. Dessutom kan användning av nattläge på din enhet eller dämpning av skärmen bidra till att minska exponeringen för blått ljus. Försök slutligen att undvika att bläddra i sociala medier eller svara på e-post precis innan du går och lägger dig för att ge dig själv tid att varva ner och glida in i en fridfull slummer. Genom att vidta dessa åtgärder kan du se till att din mobilanvändning inte stör en god natts sömn.

Mobil sömn

Appar kan också hjälpa dig att spåra och förbättra dina sömnvanor genom att övervaka dina sömncykler, föra en sömndagbok och ge personliga rekommendationer. Genom att ta kontroll över din mobilanvändning och skapa positiva ritualer vid sänggåendet, som att läsa eller meditera, kan du optimera kvaliteten på din sömn. Med rätt strategier kan du se till att din mobilanvändning inte stör kvaliteten på din vilsamma slummer.

Sömnläge

Om du dessutom ställer in din enhet i vilo- eller sömnläge kan du minska EMF:s inverkan på din kropp. Viloläget stänger av alla trådlösa signaler, vilket minskar mängden energi som avges från enheten när den inte används. Denna funktion finns på de flesta mobiltelefoner och kan aktiveras genom att gå in i inställningsmenyn eller trycka på en särskild knapp. Genom att utnyttja denna funktion kan du minimera eventuella hälsorisker och skapa en miljö som är mer gynnsam för en vilsam sömn.

Genom att följa dessa tips kan du se till att din mobiltelefonanvändning inte påverkar din nattsömn negativt. Med några enkla steg kan du se till att din enhet inte står i vägen för en fridfull sömn och för att vakna upp känner sig uppfriskad. Genom att ta kontroll över din mobilanvändning och skapa positiva ritualer vid sänggåendet kan du optimera din sömnkvalitet och se till att telefonen inte stör en vilsam natts sömn.

Mobilfri timme

Slutligen är det en bra idé att skapa en ”mobilfri timme” före sänggåendet. Då kan du lägga ner telefonen och ge dig själv tid att slappna av, läsa eller meditera inför sömnen. Genom att ta den här tiden för att koppla bort arbete och andra distraktioner kan du se till att du får den vilsamma sömn du behöver för att hålla dig frisk och produktiv. Om du har svårt att släppa mobilen kan du alltid be din mobiloperatör, exempelvis Chilimobil att stänga av din surf en viss tid.

Genom att följa dessa tips kan du se till att din mobiltelefonanvändning inte stör kvaliteten på din sömn. Med några enkla åtgärder, som att stänga av enheter en timme före sänggåendet, minska EMF-strålning och inrätta positiva ritualer vid sänggåendet, kan du se till att din enhet inte står i vägen för en lugn natts sömn.

Lämna en kommentar