Etikett för mobilanvändning - finns det?

januari 23, 2024 av David

I takt med att mobiltelefonerna blivit våra ständiga följeslagare har även behovet av etikettregler ökat. Detta är något som engelska Debrett’s tagit fasta på och publicerat en rad regler hur vi som mobilanvändare ska förhålla oss till samtal och textmeddelanden. Detta är dels för att skapa en bättre kommunikation mellan de deltagande parterna, men också för att visa hänsyn till personer runt omkring oss. 

Mer teknologi - snabbare konsumtion

I dagens moderna värld är det nästintill omöjligt att inte ryckas med i det snabba tempot. Vi vill gärna konsumera allt från kommunikation till underhållning på ett så smidigt och sömlöst sätt som möjligt. Exempelvis väljer allt fler att besöka ett online casino i stället för en traditionell spellokal, eftersom det går snabbt att ta del av underhållning.

Även om ett fysiskt casino bjuder in till en annorlunda atmosfär, är det många som ändå uppskattar onlineversionernas tillgänglighet. Underhållningen finns trots allt till hands vart man än är, och när som helst på dygnet. För den som är nyfiken på vad sådana casinon erbjuder kan man exempelvis spela fire joker här för att lära sig mer om onlinecasinonas värld. 

Trots att vi nu har allt så pass tillgängligt, gäller att inte dras in med alltför mycket i tempot och det finns några regler vi bör förhålla oss till. Låt oss kika närmare på dessa nedan. 

Sms före samtal

I de nyligen publicerade etikettreglerna kan vi inte längre förvänta oss att våra nära och kära ska svara så fort vi ringer. I stället ska man skicka ett sms innan man lyfter på luren. Anledningen till detta är för att ge mottagaren möjlighet att svara när det passar och att vi minskar risken för att avbryta en pågående aktivitet. Det gäller alltså att överväga om samtalet faktiskt är nödvändigt, samt om det är det bästa sättet att kommunicera på just nu. Ibland är ett enkelt textmeddelande allt som behövs och visar respekt för andras tid.

Korta meddelanden vid uteblivet svar

Precis som vi hanterar sms innan vi påbörjar ett eventuellt samtal gäller samma princip om ett samtal inte besvaras. I stället för att tala in ett meddelande i röstbrevlådan bör man skicka ett kort meddelande om vad samtalet gällde. 

Ett enkelt “Behöver din hjälp, ring mig när du har tid” eller “Kan vi prata när du är tillgänglig?” visar inte bara att man är angelägen om att få prata med personen, utan ger också mottagaren friheten att svara när det passar dem bäst. 

Undvik multitasking

I en värld där vi är upptagna kan multitasking verka som ett effektivt sätt att hantera våra uppgifter. Faktum är dock att multitasking egentligen är väldigt ineffektivt för våra hjärnor. I stället för att fokusera på en sak i taget, skiftar vi hela tiden fokus mellan olika uppgifter vilket kan bli utmattande rent mentalt. Detsamma gäller även för telefonsamtal där det är viktigt att undvika att göra annat. 

Att vara närvarande i ögonblicket och ge sin fulla uppmärksamhet åt den man kommunicerar med visar respekt och skapar en mer meningsfull interaktion. Det gäller alltså att undvika att bläddra genom sociala medier som Instagram, TikTok eller Facebook medan man pratar. Det kan vänta. 

Tålamod med äldre

En annan del som Debrett’s nämner bland sina etikettregler är att ha tålamod med äldre mobilanvändare. Teknologin kan trots allt vara överväldigande för äldre generationer och man bör vara mer stödjande i sin kommunikation. Ta tiden att förklara, eller hjälp de äldre om de har svårt att använda vissa funktioner. 

Att ta lite extra tid att visa eller förklara något för en annan person skapar en mer inkluderande och empatisk miljö. Detta är viktigt för att säkerställa att alla kan dra nytta av de möjligheter som mobilkommunikation erbjuder. 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *